Tekenles ~ En bouwen aan zelfvertrouwen

Tekenles voor meer zelfvertrouwen ~ voor groepjes kinderen.

Ik geef niet alleen tekenles, maar mijn doel met deze tekenles-reeks is vooral om de kinderen te leren dat ze écht hélemaal zichzelf mogen zijn. Dat ik ze laat ervaren hoe het is om hun expressie zo vrij mogelijk te uiten. Uiten wat zij zèlf vinden, voelen, denken, kunnen... Zonder te hoeven presteren, zonder zich steeds te vergelijken met anderen...  Het gaat vooral om uitproberen en plezier ervaren in het proces, met zichzelf en anderen.
Juist dàt is heel goed voor het zelfvertrouwen. 

Ondertussen zullen we ook kletsen, zal ik inhaken op wat ik zie, hoor en voel, en zullen we samen oefeningetjes doen die te maken hebben met 'wie ben ik écht en hoe kan en durf ik dat te zijn?'. Zo kunnen de kinderen vooral ook samen ervaren en van elkaar leren.

Er is vanalles mogelijk. Binnen èn buiten werken, een gezamenlijk project, een mini-expositie organiseren... Maar ik wil het, per tekenles, vooral laten ontstaan, afstemmen op de kinderen en de kinderen ook zelf mee laten denken hierin.

Er zijn groepjes van 4 tot maximaal 6 kinderen. Meer dan 6 kinderen vind ik geen goed idee, omdat ik zowel ieder kind persoonlijk als het groepje voldoende aandacht wil geven.

We starten weer in de week van 6 september 2021, in een reeks van 6 keer

💗 er is een groepje op maandag en een groepje op woensdag, van 15.30 tot 17.00 uur.
💗 4 tot maximaal 6 kinderen per groepje
💗 voor kinderen van 6 tot en met 10 jaar.
💗 Bessemoerstraat 41, Groningen
💗 90 euro voor 6 lessen, inclusief materialen, drinken en wat (gezonds) lekkers

Naast vele jaren ervaring met (vooral creatief) werken met kinderen ben ik ouder-kind coach en weet ik veel over wat kinderen willen vertellen met hun gedrag.
En tekenen is ook míjn passie, al van heel jongs af aan. 

Mail gerust wanneer je nog vragen hebt,
en natuurlijk ook als je belangstelling hebt!

Naar: info@dekunstvanhetgroeien.nl

Je kind is van ❤e welkom!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

✨ Ervaringen uit vorige tekenlesssen:

"Aaahh... is het nu al tijd?!" en "Néé... ik wil nog 100 uur blijven!", zeiden de kinderen toen de bel ging en hun mama's en papa's ze weer kwamen halen. Het was super leuk en gezellig en fijn! Dat vonden zij, en dat vond ik ook.
Èn het was ook nog heel leerzaam!...

Om kennis met elkaar te maken tekenen we onszelf vandaag. En ondertussen vertellen we iets over onszelf. We proberen uit met permanente stift, wasco en waterverf en kunnen de spiegel gebruiken om onszelf te bekijken.

Een meisje van 7 tekent met de permanente stift.
"Wat nou als ik het fout doe?", vraagt ze.
"Wat vind jij?", vraag ik. "Als je het leuk vindt om te doen, kan het dan fout zijn wat je maakt?". "Nee!", lacht ze. "Precies!", zeg ik. "We maken kunst. En als je kunst maakt, dan mag je het helemaal zèlf weten. Je kunt álles maken wat jij zèlf wilt!".
De meisjes glimlachen, knikken en tekenen verder.
"En wat nou", vraag ik dan, "als je helemaal geen zin hebt in tekenen, en je krast gewoon even iets? Wat vinden jullie daar dan van?".
"Dat mag ook!", zegt het meisje van 7.
"Precies!", zeg ik. "want met kunst kan en mag alles".

We tekenen, kleuren en verven tot al het wit weg is.
Als het kunstwerk klaar is, mogen de meisjes een korte presentatie doen. Om de beurt mogen ze vertellen wat we zien op hun kunstwerk.

"Hm.", zegt het meisje van 7 sip. "De mijne is niet zo mooi als die van jullie. Want die van jullie lijken veel meer op jullie zelf...".
Het meisje van 6 gaat voor haar zitten en doet haar wijsvinger omhoog. Haar wenkbrauwen heeft ze hoog opgetrokken. "Weet je nog?!", zegt ze. "Met kunst kan àlles! Want je mag het he-le-maal zèlf weten!".
En dan verschijnt er een lach op het gezicht van het meisje van 7, van oor tot oor. Haar ogen beginnen te glimmen.
"Jaaaa...!!", zegt ze. Alsof ze het ineens zíet,
"want het komt gewoon van bìnnen.
Het komt uit je hàrt!".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Mijn Alicorn is een beetje gek, want hij heeft zo'n bolle buik!"
"Weet je nog...? Met kunst kan àlles!!".
"Oh ja!!" [tekent een bolletje op de hoorn van de Alicorn].
"De mijne is lekker gek, want hij is jarig!".

Als je weet hoe je een paard tekent, weet je ook hoe je een Alicorn tekent. ("De vleugels en de hoorn...? Dùh...! Da's dan een makkie!")
"Maar hóe teken je een paard?!". Dat wilden de kinderen vandaag graag leren in de tekenles. Ik maakte een voorbeeld, maar liet ze het zelf bedenken: Hoe veel ruimte wil je innemen op je papier? Waar beginnen we, bij de oren of bij de staart of...? Wat heeft een paard allemaal?...
Ze leerden dat je een paard op véél manieren kunt tekenen. Dat het niets uitmaakt hóe je het paard precíes tekent. Dat je altijd kunt en mag tekenen, precies zoals JIJ wilt.

En hoe je een 'dromerige' en 'toverachtige' achtergrond kunt maken? Dat vonden ze zelf en samen uit!
Namelijk door de windgong aan te raken, zodat deze geluid gaat maken... en dan terug naar de tekentafel gaan en dan goed luisteren... en dan met pastelpodloden (en die kun je het snelst pakken door ònder de tafel door te gaan) en veel water... en met waterverf op de kwast en dan spetteren... en wat sterretjes erbij... allemaal kleuren door elkaar... even deppen met een tissue... Ja, dàn wordt de achtergrond perfect dromerig en toverachtig!

De kwastenpot leek op 'de lamp van Aladdin', zo zagen we ineens. Dus we deden wensen door er overheen te wrijven ("Ik wenste dat ik een keer een echte Alicorn kon zien". "Hé! Dat heb ik ook gewenst!") en we verzonnen samen een naam voor de Alicorn. ("Lisa!". "Nee... Hoefje!". "Oké... dan wordt het Lieshoefje!". "Jaa. Dan kan ik haar gewoon Lisa noemen en jij Hoefje!").

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Ik wil graag beter leren tekenen", zegt een meisje van 9 aan het begin van
de tekenles. "Want dat wat ik teken, is altijd scheef of te klein of te groot of lelijk". We kletsen erover. Wat is eigenlijk 'mooi'? Wie bepaalt dat? Móet het mooi zijn? Van wie?
Durf je ook NIET perfect te zijn? En wat is dat eigenlijk, 'perfect'? Wanneer ben je perfect? En wie bepaalt dat?
Het wordt steeds duidelijker tijdens ons kletsen.
De conclusie:
- je mag helemaal zèlf weten wie je bent.
- iedereen is anders en iedereen is èrgens goed in. Dat kan verschillen en dat is oké.
- met Kunst kan en mag alles... àlles is Kunst!

Goed. We gaan beginnen met de tekenles.
De sfeer is lekker los, de meisjes zijn helemaal enthousiast geworden.
"Zullen we afspreken dat perfect verboden is bij deze tekenles?", vraagt een meisje van 7. "Jaaa!", roept de rest.
Het meisje van 7 helpt ons herinneren als we het toch per ongeluk willen, 'perfect doen' en dan mopperen op onzelf. "Weet je nog... perfect is verboden hè?", roept ze dan met een big smile.
Het is heerlijk ontspannen. We kletsen over leuke en ook over moeilijke dingen zoals gepest worden. Samen kletsen is ook fijn, zo merken we.

En het meisje van 9, dat in het begin nog vond dat ze perfect moest zijn en zichzelf eerst precíes zo wilde tekenen als ze eruit zag... maakte haar zelfportret met knàlrood haar, in plaats van blond. En toen ze uitschoot met de blauwe verf op de neus van haar portret, moest ze er hartelijk om lachen. "Ja...", zei ze, "ik struikelde over een appel en toen viel ik met mijn neus in de modder!".
We vonden het een leuke grap en we lachten er met zijn allen om.

Èn het meisje van 9 bedacht ook een naam voor 'onze club':

De Alles is Kunst Club
~ voor klets- en tekenles ~

("En dan komt er een bordje bij de deur waar dit op staat. Zullen we dat volgende keer maken?")